חזקת השיתוף ככלי להפחתת חיוב במס שבח

חזקת השיתוף קובעת כי, בני זוג נשואים הגרים יחד ומנהלים במשותף משק בית,  הינם שותפים בכל נכסיהם בשותפות מלאה על כל המשתמע מכך.  

עקרון זה מצוי בחוק יחסי ממון בין בני זוג (תשל"ג 1973) אולם חזקת השיתוף הייתה מקובלת עוד טרם חקיקת החוק. 

משמעות הדברים במסגרת הלכת השיתוף, הינה שכל הנכסים הרשומים על שמו של אחד מבני הזוג בלבד, יהיו שייכים גם לבין הזוג האחר. 

נושא זה של חזקת השיתוף הנגזרת מדיני משפחה, יכולה לסייע לנו במסגרת חישוב מס השבח, לצורך הפחתתו בתכנון מס מתאים.

בדיוורים קודמים כתבנו על פריסת שבח מקרקעין. פריסה המאפשרת למוכר הרשום כבעלים של הנכס, בנסיבות מסוימות, להפחית משמעותית את מס השבח, כאשר אנו מתבססים על הטבות אישיות אשר המוכר זכאי להם "כאישיות משפטית". 

חזקת השיתוף, בהתמלא התנאים המתאימים, מאפשרת למוכר לדרוש "פריסת שבח מקרקעין" גם על שמו ובגין זכויותיו "האישיות המשפטיות" של בן הזוג ובכך ליהנות מהטבות נוספות.   

מה התנאים הנדרשים על מנת ליהנות מכפל הזכויות בפריסת שבח מקרקעין?

בו"ע 10516-03-12 ברוך ואח' נ' מדינת ישראל שנידון בבית המשפט המחוזי ביום 18.3.2014, נידונה השאלה האם יש  להחיל  את הלכת השיתוף בנכס מקרקעין שהתקבל ע"י אחד מבני הזוג בירושה,  שם נקבע כי:

"הילכת השיתוף חלה על כל זכות בעלת שווי כלכלי, בין אם מדובר בנכסי הון ובין אם מדובר בנכסים עסקיים. תמצית הלכת השיתוף היא שכל הרכוש אשר נצבר במהלך הנישואין מתחלק בין בני הזוג בחלקים שווים. בדרך כלל הנושא מתעורר בעת חלוקת הרכוש בין בני הזוג. רכוש השייך לאחד מבני הזוג שמקורו מלפני הנישואין ורכוש שהתקבל בידו במתנה או בירושה, איננו מצטרף לרכוש המשותף עליו חלה הלכת השיתוף, אלא אם הוסכם אחרת בין בני הזוג".

משמעות הדברים הינם שבני זוג אשר מבקשים למכור בעתיד נכס ורוצים כאמור בעתיד ליהנות מפריסת שבח של שני בני הזוג ולא רק של בן הזוג אשר ירש את הנכס או קיבלו במתנה, טוב יעשו שיסדירו את רישום הזכויות על שם בן הזוג הנוסף על מנת שרשות המיסים ידעו כי הנכס אכן שייך לשני בני הזוג ומשכך יוכלו להינות מהזכויות בפריסת השבח.

אתגר קדם-קאופמן, עו״ד  |  אברהם בקר, עו״ד

 

מאמרים נוספים